Prestávajú sa vyrábať dizláky – a čo letecké spoločnosti?! Propaguje sa výroba elektromobilov. Vo veľkých mestách už zriaďujú požičovne s desiatkami elektromobilov, a aby vodiči nejazdili so svojimi dieselovými – prípadne benzínovými vozidlami, tak im za veľmi nízku cenu ponúkajú jazdu mestom, prípadne v okruhu mesta 100 km – aby sa tak neznečisťovalo ovzdušie, ako je tomu bohužiaľ teraz. Zaoberajú sa znižovaním emisií aj výrobcovia lietadiel? A čo nato hovoria letecké spoločnosti? Tiež sa prestanú vyrábať lietadla, prípadne bude sa obmedzovať počet letov, aby letecká doprava klesla zo 7% všetkých emisií – produkovaných odvetvím dopravy – aspoň na 5 % – ak sa to už nedá spraviť „zo dňa na deň napr. na 2 %??
Stále mi chýba prístup výrobcov a prepravcov lietadiel k téme životného prostredia. Hlavne ich snaha k znižovaniu škodlivých emisii v ovzduší na životné prostredie. Skôr vidím, že leteckých spoločnosti neustále pribúda a na oblohe denne vidíme už toľko lietadiel, že často sa naskytá pohľad na niekoľko lietadiel naraz a z diaľky sa to javí tak, že hrozí to, že sa tam hore môžu navzájom pozrážať. Za chvíľu to bude tak, že im tam hore budú musieť „postaviť semafory“, aké máme na križovatkách pre motorové vozidlá. Samozrejme viem, že ich lety sú sledované dispečermi vo vežiach na letiskách – že ich vidia pred sebou na svojich monitoroch a že ich sledujú radarmi, ale už pred desiatkami rokov som čítal, že ak stúpne počet lietadiel, čiže ich letov do oveľa vyšších čísel, že s tým už bude veľký problém – najmä so zoradením letových dráh, aby v niektorých prípadoch nedošlo k zrážkam lietadiel. (Veď, ak sa nemýlim, tak v nedávnej minulosti už také nehody boli.)
Kladiem si otázku: Palivo- kerozín -, ktoré dnes poháňa motory lietadiel nie je takisto škodlivé ako nafta?!
Obmedzovanie emisií oxidu uhličitého v leteckej doprave je aktuálna téma, pretože už aj celosvetovo stúpol záujem verejnosti – tá sa masovo zapája do debát o znečisťovaní životného prostredia a dožaduje sa, aby sa odborníci urýchlene a neodkladne začali vážne zaoberať metódami, ktorými by sa tie škodlivé emisie obmedzili na minimum.
Zdroj: https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=85957 uvádza – „Letecká doprava má značný vplyv na životné prostredie. Tento vplyv sa zvyšuje s rastom leteckej prevádzky. Podľa posledných zhrnutí Európskej Komisie na obdobie 2014 – 2024 sa súčasná letecká doprava podieľa približne 7% všetkých emisií produkovaných odvetvím dopravy a asi na 2% celkových emisií oxidu uhličitého na svete. Jej podiel sa však neúmerne rýchlo zvyšuje s rastom leteckej prevádzky. Lety v Európskej únii sa od roku 2009 do roku 2030 majú zdvojnásobiť a mimo Európy bude rast dokonca ešte väčší. Predpokladá sa, že časom bude Európske nebo a letiská preplnené. Taktiež sa očakáva, že letecká osobná doprava sa do roku 2020 zvýši o 50% a letecká nákladná doprava sa zvýši až o 125%. Pokiaľ sa neprijmú žiadne zmierňujúce opatrenia, tak s takouto prognózou sa emisie podstatne zvýšia.“
„Letecká doprava je takmer úplne závislá na fosílnych palivách ako zdroj jej energie. Je to jediný sektor, v ktorom sa emisie skleníkových plynov počas posledných 20 rokov neustále zvyšovali. V dnešnej dobe už tieto emisie z dopravy prekračujú úroveň roka 1990, ktorý sa pre väčšinu krajín Európskeho hospodárskeho priestoru pokladá za vzťažný rok, približne o jednu tretinu. Podľa štatistických údajov je množstvo spotrebovaného paliva na jedno sedadlo v súčasných nových lietadlách o 70% nižšie ako v starších lietadlách. Technologická inovácia by mohla viesť až k zvýšeniu účinnosti paliva približne o 35-45% do roku 2025 a o 60% do roku 2050 v porovnaní s dnešným stavom. Ak by sa k tomu ešte zefektívnilo riadenie a činnosti letovej prevádzky, mohli by dôjsť k ďalšiemu zníženiu o 6 až 13% na let. Európska únia navrhuje aj náročné ciele pre udržateľné a konkurencie schopné odvetvie leteckej dopravy na rok 2050. Zaoberá sa napríklad cieľom znížiť emisie oxidu uhličitého o 75% na osobokilometer, znížiť o 90% emisie NOx alebo pojednáva o 65% znížení emisií vnímaného hluku do roku 2050 v porovnaní s rokom 2000.“ – spolieham sa na čitateľov, že správne pochopia môj zámer, že prečo som tieto informácie nenapísal vlastnými slovami a že ma nebudú obviňovať z plagiátorstva. Mojim zámerom je iba poukázať na skutočnosť, že ak chceme, aby sa aj naši vnuci – samozrejme aj ďalšie generácie – dožili v zdraví a spokojní so životným prostredím, tak už je najvyšší čas niečo preto robiť.
Nechcel by som sa dožiť toho, aby moje vnučky resp. ich deti museli prežívať svoj život tak, že väčšinu dňa by museli tráviť dýchaním kyslíka pod prístrojmi a väčšinu dňa by sa zdržiavali v ovzduší plného emisii, ktoré by vysoko prekračovali ich povolený limit…
… samozrejme ak by ich to ešte bavilo žiť na tak zničenej planéte a chceli by svoj život predlžiť aspoň o pár rokov.
PS.
Presnejšie údaje k tejto téme som si dovolil stiahnuť z uvedeného zdroja – Bc. Barbory Fričovej – dúfam, že ma zato nebude žalovať, že som si dovolil skopírovať pár odstavcov z jej diplomovej práce. Keď Danko odmieta zverejniť svoju rigoróznu prácu aj napriek tomu, že ho k tomu vyzývajú a tuším, že mu to aj zákon ukladá… 🙁
… pani Fričová nemala žiadny problém, aby sa jej diplomová práca aj na internete zobrazila. 🙂
Takže verím, že ak si náhodou môj blog prečíta, tak mi tento malý priestupok prepáči.
Keď nie klobásam tak na konci sedemdesiatich ...
ukrajinci na rozkaz NATO to skusili riesit ale ...
stepanrazin ++++++++++++++++++++++++++++ už ...
Rektor sa ma ohlasovať , keđ mu prácu odobrovali... ...
stepanrazin A, čo si mám podľa Teba myslieť, ...
Celá debata | RSS tejto debaty