Založ si blog

Koľko jazykov ovládaš, toľkokrát si…. No prečo práve Rómsky?

Priznávam, že aj mňa by potešilo ak by som ovládal viac cudzích jazykov a vôbec sa netajím tým, že ľutujem, že neviem aj po rómsky. Hoci cigánsky mi predsa len lepšie sedí na jazyku, veď takmer 50 rokov som aspoň ja takto bežne hovoril a to iba teraz Cigáni chceli byť o čosi modernejší. Takisto nepochybujem o tom, že by ich to ani tak veľmi netrápilo, že ich voláme Cigáni, pokiaľ by sa to slovo u nás nespájalo so slovíčkom – klame, či klamári.

Čo ma však najviac šokovalo, tak to bola správa v dnešnej tlači, že lekárov spod Tatier asi čaká učenie rómčiny lebo podľa zákona o jazyku menšín, ktorý včera prerokovala vláda, by v niektorých obciach pod Tatrami mohli byť v budúcnosti jedálne a nápojové lístky v rómskom jazyku. Zdravotníci či pracovníci v sociálnych zariadeniach by mali v prípade záujmu Rómov rozprávať s nimi po rómsky.

Kam sme sa my Slováci vlastne dopracovali, keď nám tu začínajú rozkazovať menšiny a nútia nás učiť sa ich jazyk?! Nemalo by to byť presne naopak?

Ale aby som nekrivdil všetkým, sú aj medzi nimi výnimky: napríklad osadník z Veľkej Lomnice Alexander Dunka tvrdí, že by to preňho nebolo príjemné, keby sa s ním lekárka rozprávala po cigánsky. „Mám slovenskú národnosť. Preto by sme mali hovoriť po slovensky,“ myslí si Dunka.
Zákon ešte musia schváliť aj poslanci NR SR. Počet obcí, v ktorých majú Rómovia právo používať rómčinu ako úradný jazyk, by sa takto rozšíril z 57 na 86.

Zdroj: http://korzar.sme.sk/c/5789715/caka-lekarov-spod-tatier-ucenie-romciny.html#ixzz1FVtuLSFU

Ficove referendum skončilo fiaskom

22.01.2023

Už takmer pred 2 rokmi som sa vyjadril, že vládnutie OĽaNO skončí predčasnými voľbami! Prekvapilo ma, že opozícia nespravila viac opatrení k tomu, aby predčasné voľby boli oveľa skôr. Veď len hlúposti koľké narobili Matovič so Sulíkom – už tie bohato stačili k povaleniu vlády. Dobrým príkladom je fakt, že kvôli ich unáhleným opatreniam proti Covidu prišlo [...]

S podvodníkmi sa na Slovensku roztrhlo vrece!

15.11.2022

V dnešnom denníku Pravda ma zaujal tento článok „Podvodníci sú prefíkaní. Takto vás budú presviedčať, že máte problém s bankovým účtom“ – autor článku vyzýva obzvlášť dôchodcov aby nenaleteli podvodníkom. „Podvodníci pracujú s emóciami, a tak sa snažia vo vás vyvolať pocit naliehavosti. Nechýba im vynaliezavosť a sú dobre zorganizovaní. Môže sa [...]

Študenti zabíjali sekerou!

13.11.2022

Aj v Česku prežili podobnú hrôzu útoku so sekerou, aká sa odohrala v Strednej odbornej škole v Novákoch. „Študent Strednej priemyselnej školy chemickej v Pardubiciach tam najprv nastražil výbušný systém a potom utiekol do iného mesta, kde sekerou zabil náhodného okoloidúceho. Keď ho dolapila polícia, otrávil sa.“ Zdroj hroza-v-cesku-student-zabijal-sekerou V článku [...]

žena, nemocnica, lôžko, pacient, tehotná, tehotenstvo, gravidita, pankreas, cukrovka

Fatálne zlyhanie v pražskej nemocnici. Žene urobili potrat pri kontrole, splietli si pacientky

28.03.2024 14:52

V pražskej Fakultnej nemocnici na Bulovke došlo k obrovskému omylu.

Mahmúd Abbás

Palestínska samospráva má novú vládu

28.03.2024 14:51

Jej predsedom bude dlhoročný poradca prezidenta Muhammad Mustafá.

Krišjanis Kariňš

Šéf lotyšskej diplomacie Kariňš odstupuje pre trestné stíhanie

28.03.2024 14:37

Lotyšská generálna prokuratúra rozhodla o začatí trestného stíhania v súvislosti s jeho výdavkami na leteckú dopravu vrátane využívania súkromných lietadiel.

Jana Bittó Cigániková

SaS kritizuje prerozdelenie peňazí v zdravotníctve, žiada zrušenie tzv. prerozdeľovacej vyhlášky

28.03.2024 14:36, aktualizované: 14:55

Kompetenciu prerozdeľovať peniaze navrhuje presunúť na zdravotné poisťovne.

kormidlo

Mojim životným krédom je spravodlivosť a tou sa snažím riadiť. Ale v poslednej dobe svojou otvorenosťou už začínam liezť na nervy poniektorým ľuďom, takže asi sa im nepáči moja fotografia - asi budem musieť navštíviť plastického chirurga, aby som sa im zapáčil. :-D

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,473
Celková čítanosť: 7648434x
Priemerná čítanosť článkov: 5192x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy