Založ si blog

Prezidentskými voľbami, zohralo Slovensko kľúčovú úlohu

Výsledky prezidentských volieb na Slovensku sú mimoriadne dôležité nielen pre Slovensko, ale hlavne pre Ukrajinu – a dokonca aj pre Európsku úniu. Rusom to však neuniklo.

Nikto nehodnotí slovenské voľby z pohľadu vzťahu Európskej únie s Ukrajinou resp. Slovenska s Európskou úniou. A to napriek tomu, že Slovensko týmito voľbami, zohráva kľúčovú úlohu v Európskej únii.

Slovensko zažilo vážnu politickú „turbulenciu“ spojenú s minuloročnou vraždou investigatívneho novinára Jána Kuciaka a jeho partnerky. Vyšetrovatelia spojili Kuciakovu smrť s jeho profesionálnymi aktivitami,  zozbieral informácie o korupcii, možnej spolupráci medzi slovenskými politikmi a talianskou mafiou a podvody pri čerpaní dotácií EÚ.

Vraždy mladého novinára a jeho partnerky viedli tisícky protestujúcich v uliciach Bratislavy proti korupcii a mafii… malo to priamy vplyv na rating vlády, ten okamžite zaznamenal prudký pokles. Nešťastná udalosť  mala priamy vplyv na voľby, pretože v prvom kole mal Šefčovič, zástupca vládnej strany SMER – SD, úplne neuspokojivý výsledok.

Zuzana Čaputová sa objavila na politickej scéne na Slovensku presne pred rokom. Predtým sa venovala právnym činnostiam, a to rodinnému právu, ale zároveň v opozícii bola považovaná, ako bojovník proti vládnej korupcii. Jej aktivity v protikorupčných a verejných oblastiach fungovali  ako volebný nástroj. Po vražde Kuciaka sa téma korupcie v slovenskej vláde stala pre spoločnosť mimoriadne akútnou. Jej súperi sa snažili vyvolať občiansku nedôveru v jej neprospech z dôvodu, že kedysi bývala zamestnancom verejnej organizácie, ktorá získala granty od  spoločnosti Georgea Sorosa. Pravicoví politici tvrdia, že: „ Čaputová sa chystá predať Slovensko Sorosovi a Američanom.” Víťazstvo Čaputovej  svedčí v prvom rade o odmietnutí súčasnej vlády občanmi, ako aj o únave zo „starých kádrov“ v politike, ktoré slovenský volič spája s neuspokojivým stavom. Ale Čaputová nie je zástupcom klasickej slovenskej elity, občania, už tejto elite nie sú ochotní dôverovať, a Čaputová toto perfektne využila – slovenskú elitu ostro kritizuje a neohrozene proti nej brojí, ale robí to tak, že nikdy pritom nie je osobná.  

Jej názory na sociálnu a migračnú politiku sú trochu radikálne, a to nielen pre Slovensko, ale aj pre všetky krajiny Vyšehradskej štvorky. Opozícia je naklonená v prospech účasti svojej krajiny na Globálnom pakte OSN o migrácii, ale aj na úplnej legalizácii potratov – tá je pre niektoré krajiny „V4” nezvyčajná.

Čaputová ponúka  registrované manželstvá rovnakého pohlavia na Slovensku, a chce im umožniť osvojiť si deti. (Návrhy liberálnych žien sú pre Slovákov príliš radikálne a priznávajú, že niektorých občanov Čaputovej názory trápili, ale väčšina voličov po vražde Kuciaka bola mimoriadne ohromená skutočnosťou, že Čaputová prisľúbila reformovať systém súdnictva a presadzovania práva.

Prečo je víťazstvo Čaputovej dôležité pre EÚ a Ukrajinu?

Zuzana Čaputová nie je len, za členstvo Slovenska v EÚ a NATO, ale priamo sa nazýva liberálnym a proeurópskym politikom. Na pozadí „renesancie“ pravicových síl vo svete a v Európe, vrátane častí Vyšehradskej štvorky, bude jej víťazstvo „lúčom svetla“ na tmavom plátne súčasnej Európskej únie. Ak sa jej víťazstvo stane skutočnosťou, výsledky aktivít Čaputovej môžu viesť k zvráteniu negatívneho trendu smerom k radikalizácii názorov medzi občanmi a EÚ. Kto by si to pomyslel, že to bude, doteraz proruské Slovensko, ktoré by malo šancu znovu získať vedenie liberálnej ideológie v Európe?

Rovnako dôležité, je víťazstvo Čaputovej pre strategické záujmy Ukrajiny, pretože v reakcii na otázku o vzťahoch s ruskými kandidátmi Čaputová uviedla, že Putinova politika je hrozbou nielen pre Slovensko, ale aj pre Európu ako celok. Čaputová je naklonená k Ukrajine a neakceptuje vedenie Ruskej federácie. To znamená, že v prípade jej víťazstva sa ukrajinská diplomacia bude uchádzať o získanie jej podpory posilnením pro-ukrajinskej pozície v krajinách Vyšehradskej štvorky, kde sa oproti EÚ, výrazne líšia vzťahy s Ruskou federáciou. Zdroj: Open in new window

Ukrajinská diplomacia by mala začať prehlbovať spoluprácu s novým prezidentom. Ukrajina svoje záujmy, dostať sa do paktu V4, už otvorene vyhlasuje na domácej scéne.

S týmto blogom už snáď budú spokojní aj moji neprajníci, no na strane druhej niet pochyb, že rusofili si ma v debate podajú a v ich príspevkoch nebudú chýbať ani tvrdšie vyhrážky.

Avšak doplním blog aj niekoľkými postrehmi z rozhovor u pani Čaputovej s redaktorom PRAVDY 4.4.2019

Okrem iného povedala, že si veľmi dobre pamätá, ako sa žilo pred pádom komunizmu. „Všetci sme žili v akomsi paralelnom svete, iná bola realita, iné si doma hovorili ľudia.“ Preto po novembri 1989 prišla šanca pomenovať veci pravým menom, ale neskôr sa táto hodnota začala pomaly vytrácať. „Aj teraz zisťujeme pri vyšetrovaní vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice, že tu bol opäť nejaký paralelný svet. Dozvedáme sa skutočnosti, ktoré ľudia vôbec nevedeli a ani netušili. Niekedy ma mrzí, že si neuvedomujeme, že koniec komunizmu priniesol aj veľa slobôd a práv, ktoré boli predtým nepredstaviteľné. Stále je to nedocenené.“

Ale súhlasím s tým, čo povedala ďalej: „niekedy mám pocit, že si nevieme vážiť všetko dobré, čo sme odvtedy dokázali. Možno nedôvera v politiku je aj o konfrontácií toho, čo sme očakávali a čo niektorí ľudia žijú dennodenne. Ich realita je totiž veľmi náročná.“ – Áno týmito slovami vystihla presne to, čo sa dnes na Slovensku deje. Väčšina politikov sa začína skutočne zaujímať o občana až vtedy, keď sa blížia voľby.

Výstižné sú aj tieto jej slová: Niekedy mám pocit, že sa tu viac riešia osobné konflikty. „Aj v politike sa treba preniesť cez útoky, keď chceme riešiť problémy Slovenska a nie svoje vlastné.“

Aj táto jej úvaha má niečo, nad čím sa treba vážne zamyslieť: „Politici sa dopúšťajú korupcie a zneužívania moci, preto je to aj trestným činom. Ale to, čo je dôležité a zásadné, akým spôsobom sa k tomu postaví systém a spoločnosť. Či máme dobre vybudované justičné orgány s dostatočnou mierou samostatnosti, bez politických vplyvov. Aby v prípade ľudského zlyhania boli schopné zabezpečiť nápravu.“ Zdroj: Open in new window

Avšak zaujal ma aj jeden príspevok v debate kde čitateľ napísal: Zaujala ma v rozhovore tá veta, kde pani Čaputová vysvetľuje prečo ľudia nedôverujú politikom: „A niekedy mám pocit, že si nevieme vážiť všetko dobré, čo sme odvtedy (myslene od 89.) dokázali“. – Pani Čaputová, aj svinstva, ktoré sa tu po 89. deju (účasť na vojnovom štvaní, podpora nedemokratických a fašistických režimov, popieranie vôle ľudu protestmi v uliciach, nezamestnanosť, úpadok duchovných hodnôt, kultúry, zdravotníctva, športu a školstva atd. atd.), sa nám denne prezentujú ako to najlepšie pre Slovensko a jeho obyvateľov. Naopak, čo bolo do 89. vybudované, a bolo lepšie ako teraz, sa prezentuje ako komunisticky teror. Bohužiaľ mam aj z celého rozhovoru dojem, že Vy pani Čaputová, opäť nebudete prezidentkou všetkých Slovákov, ale len tých „za slušné Slovensko“. – Tento čitateľ to povedal aj za mňa, takisto by som aj ja reagoval.

PS

Aby som nezostal nič dlžný ani mojim oponentom, ktorí mi v debatách dávajú odkazy, že radšej by som mal písať blogy o turistike, ako tie o politike, ktoré sa im očividne nepáčia.

Takže im odkazujem: Nemajte obavy, ja stíham chodiť aj na túry. Dnes som už druhýkrát tohto týždňa zdolal moju najobľúbenejšiu túru resp. cyklotúru: z KVP na Jahodnú, z Jahodnej na Prednú Holicu a späť na KVP. (Ako dôkaz dávam sem aj zopár fotografii). Aby ma tu neznačkovali, že som narcis lebo fotím samého seba, dávam sem aj zopár fotografii náhodných cykloturistov, ktorých som dnes stretol.

 Táto slečna alebo pani aj napriek tomu, že som jej vysvetlil prečo ju chcem sfotografovať, tak súhlasila iba s takýmto záberom. :-)

Táto slečna alebo pani aj napriek tomu, že som jej vysvetlil prečo ju chcem sfotografovať, tak súhlasila iba s takýmto záberom. 🙂

 Aj títo dvaja cyklisti popri mne doslova preleteli dole kopcom, tak som si ich sfotil takto v diaľke.

Aj títo dvaja cyklisti popri mne doslova preleteli dole kopcom, tak som si ich sfotil takto v diaľke.

 Menšie občerstvenie...

Menšie občerstvenie…

 Cestou som ju stretol ešte raz...

Cestou som ju stretol ešte raz…

 V reštaurácii na Jahodnej som si dal chutný obed.

V reštaurácii na Jahodnej som si dal chutný obed.

 Počas obeda som oslovil môjho spolustolovníka (takisto cykloturista) dali sme sa do rečí a presvedčil som sa, že aj niektorí mladí ľudia zdieľajú moje názory. Debatovali sme vyše polhodiny a verím, že by ma dokázal počúvať aj oveľa dlhšie, ale musel sa ponáhľať domov, aby vyzdvihol deti zo škôlky.

Počas obeda som oslovil môjho spolustolovníka (takisto cykloturista) dali sme sa do rečí a presvedčil som sa, že aj niektorí mladí ľudia zdieľajú moje názory. Debatovali sme vyše polhodiny a verím, že by ma dokázal počúvať aj oveľa dlhšie, ale musel sa ponáhľať domov, aby vyzdvihol deti zo škôlky.

 Pozostatok snehu na zjazdovke

Pozostatok snehu na zjazdovke

 Razcestník 4,2 km pod Prednou Holicou

Razcestník 4,2 km pod Prednou Holicou

 Kaplnka pod Lajoškou

Kaplnka pod Lajoškou

 Chata Lajoška na Prednej Holici

Chata Lajoška na Prednej Holici

 Záber zo spiatočnej cesty

Záber zo spiatočnej cesty

 Záver cyklotúry. Za mnou vidieť Myslavu a časť sídliska KVP.

Záver cyklotúry. Za mnou vidieť Myslavu a časť sídliska KVP.

Ficove referendum skončilo fiaskom

22.01.2023

Už takmer pred 2 rokmi som sa vyjadril, že vládnutie OĽaNO skončí predčasnými voľbami! Prekvapilo ma, že opozícia nespravila viac opatrení k tomu, aby predčasné voľby boli oveľa skôr. Veď len hlúposti koľké narobili Matovič so Sulíkom – už tie bohato stačili k povaleniu vlády. Dobrým príkladom je fakt, že kvôli ich unáhleným opatreniam proti Covidu prišlo [...]

S podvodníkmi sa na Slovensku roztrhlo vrece!

15.11.2022

V dnešnom denníku Pravda ma zaujal tento článok „Podvodníci sú prefíkaní. Takto vás budú presviedčať, že máte problém s bankovým účtom“ – autor článku vyzýva obzvlášť dôchodcov aby nenaleteli podvodníkom. „Podvodníci pracujú s emóciami, a tak sa snažia vo vás vyvolať pocit naliehavosti. Nechýba im vynaliezavosť a sú dobre zorganizovaní. Môže sa [...]

Študenti zabíjali sekerou!

13.11.2022

Aj v Česku prežili podobnú hrôzu útoku so sekerou, aká sa odohrala v Strednej odbornej škole v Novákoch. „Študent Strednej priemyselnej školy chemickej v Pardubiciach tam najprv nastražil výbušný systém a potom utiekol do iného mesta, kde sekerou zabil náhodného okoloidúceho. Keď ho dolapila polícia, otrávil sa.“ Zdroj hroza-v-cesku-student-zabijal-sekerou V článku [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

kormidlo

Mojim životným krédom je spravodlivosť a tou sa snažím riadiť. Ale v poslednej dobe svojou otvorenosťou už začínam liezť na nervy poniektorým ľuďom, takže asi sa im nepáči moja fotografia - asi budem musieť navštíviť plastického chirurga, aby som sa im zapáčil. :-D

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,473
Celková čítanosť: 7648807x
Priemerná čítanosť článkov: 5193x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy